۷ ایده شکست خورده در شرطبندی آنلاین
دنیای شرطبندی آنلاین کارهای مطلوبی را در زمینه ساخت نسخههای جدید بازی انجام داده تا بتواند از فناوری استفاده بهینه کند. اسلات، بازیهای روی میزی و اتاقهای پوکر اکنون گرافیک و ویژگیهای بهتری نسبت به گذشته پیدا کردهاند.
ایدههای نوآورانه برای زنده نگه داشتن صنعت شرطبندی آنلاین بسیار حیاتی هستند. برخی از نوآوریها از جمله بازی دیلر زنده و پوکر به سبک لاتاری، کلید موفقیت شرطبندی آنلاین بودهاند.
البته همه نوآوریها نمیتوانند برنده شوند. در حقیقت بعضی از این نوآوریها شکستهای مطلقی محسوب میشوند و هرگز در جلب نظر کاربران موفق عمل نکردهاند. در این مطلب به هفت شکست بزرگ در تاریخ شرطبندی آنلاین پرداخته میشود.
۷ ایده شکست خورده در شرطبندی آنلاین
۱-واقعیت مجازی (VR)
واقعیت مجازی چند سال پیش عرضه گستردهای را از سمت توسعه دهندگان بازی تجربه کرد. اولین بار در سال ۲۰۱۵ کمپانی اسلاتز میلیون Slots Million شرطبندی VR را طراحی کرد.
سایت واقعیت مجازی این کمپانی دارای ماشینهای اسلات، بار و مبلمان راحت در درون یک کازینو آنلاین است که در آسمان خراشی مجازی قرار دارد. میتوانید در کنار اسلاتها قدم بزنید و بازی کنید، نوشیدنی بگیرید یا از منظره طبقه ۸۰ لذت ببرید.
در سال ۲۰۱۷ کمپانی نتانت NetEnt با انتشار مجدد نسخههای جدید گانزو کوئست Gonzo’s Quest و بینزتاک Beanstalk وارد دنیای واقعیت مجازی شد. این اسلاتها به شما امکان میدهند با گذاشتن هدست VR از دید اول شخص استفاده کنید.
این بازیها و هاب شرطبندی VR اسلاتز میلیون وقتی اولین بار عرضه شدند امیدهای بزرگی را زنده کردند. اما بعد از چند سال هنوز هیچ اتفاقی خاصی نیفتاده است. هیچ کس ساعتها از وقت خود را در کازینوی یک آسمان خراش مجازی نمیگذراند یا با شور و هیجان چرخش رولها در اسلاتهای مجازی را دنبال نمیکند. در عوض به نظر میرسد همگان از تجربه شرطبندی با تلفن هوشمند خود رضایت بیشتری دارند.
البته ممکن است هنوز برای اعلام شکست پروژه شرطبندی آنلاین با استفاده از واقعیت مجازی زود باشد. اما به نظر میرسد که این نوع بازیها تفاوتی با زمان عرضه خود ندارند.
۲- وب کم پوکر
بخشی از جذابیت پوکر زنده خواندن چهره و نشانههای زبان بدن حریفان است. البته شما نمیتوانید از نشانههای فیزیکی بصورت کامل در یک اتاق پوکر آنلاین لذت ببرید.
به نظر میرسید پوکر با استفاده از وب کم این مشکل را حل کرده است. در سال ۲۰۱۱ این قابلیت توسط پوکر ۸۸۸ راه اندازی شد، اتاقهای پوکر وب کم به بازیکنان این امکان را میداد تا خود را از طریق یک دوربین قابل مشاهده سازند.
هر بازیکن یک پنجره کوچک در کنار نام خود داشت. در صورت روشن بودن وب کم، میتوانستند توسط رقبا دیده شوند. این مفهوم از نظر تئوری خوب به نظر میرسید. همه میتوانند با وجود بازی آنلاین، یکدیگر را ببینند و نشانههای فیزیکی را درک کنند.
اما واقعیت این بود که اکثر بازیکنان وب کمهای خود را روشن نمیکردند. بیشتر میزهای پوکر شامل یک یا دو بازیکن با دوربین روشن و شش تا هفت بازیکن بدون تصویر بودند. در نتیجه این میزها هرگز محبوبیت زیادی پیدا نکردند. کازینو ۸۸۸ سرانجام پس از گذشت چند سال آنها را از برنامه خارج كرد.
۳- اسلات هفت رول
چه چیزی بهتر از ماشینهای اسلات پنج و شش رول است؟ اسلاتهای هفت رول چطور؟ کمپانی WGS در اواخر دهه ۲۰۰۰ چندین بازی هفت رول عرضه کرد از جمله Farming Future ،Gangster Heist و Slot Seven-Reel.
پیش از این، اکثر اسلاتها فقط ۵ رول داشتند. تعدادی اندک از بازیهای آن زمان دارای شش رول بودند. با این حال WGS اولین توسعه دهندهای شد که بازیهای هفت رول را معرفی کرد. مشکلی که در مورد این ماشینهای اسلات وجود دارد این است که آنها واقعاً ویژگی جدیدی عرضه نمیکنند. آنها فقط اسلاتهای ابتدایی هستند که ویژگیها و پرداختهایی مشابه با هر اسلات متوسط دیگری ارائه میکنند.
از زمان معرفی بازیهای اسلات هفت رول، ماشینهای اسلات شبکهای ۷ × ۷ در برخی از کازینوهای آنلاین محبوب شدهاند. این اسلاتهای هفت رول، ترکیبها و ویژگیهای پرداخت بهتری را نسبت به اسلاتهای اولیه ۷ رولی عرضه میکنند. با این حال این اسلاتها خلاقانهترین مفهومی نبودند که میتوانست در دنیای اسلاتها رخ دهد.
۴- پوکر دوپلیکت
بزرگترین دلیل موفقیت پوکر در مقایسه با سایر بازیهای کازینو، جنبه مهارتی آن است. با فرض مهارت کافی، این بازی فرصتی مناسب برای کسب سودهای بلند مدت به بازیکن میدهد.
البته بازیهایی مانند تگزاس هولدم، اوماها و استاد ۷ کارتی دارای جنبه بخت و اقبال نسبتاً خوبی هستند. هول کارتها و کارتهای روی میز از طریق بر زدن و توزیع تصادفی مشخص میشوند.
پوکر دوپلیکت سعی داشت تصادف را از شئون بازی خارج کند. این نسخه از پوکر در ابتدا توسط بروس آلتشولر Bruce Altshuler و دنی کلینمن Dany Kleinman ابداع شد و در دهه ۱۹۹۰ به عنوان یک بازی پوکر مخصوص کازینوهای فیزیکی تصور میشد.
این بازی دارای دو یا چند میز با تعداد بازیکنان برابر در هر یک است. در کلیه میزها به بازیکنان کارتهای مشابهی تعلق میگیرد.
به عنوان مثال، شما ممکن است پاکت سرباز را در پوزیشن قبل از دیلر دریافت کنید. بازیکنان دیگری که در میزهای کناری هستند نیز در همین مرحله پاکت سرباز دریافت میکنند. هدف شما تصمیم گیری بهتر از رقبای خود با استفاده از دست مشابه است.
این بازی با شروع به کار سایت DuplicatePoker.com در سال ۲۰۰۷ به اوج محبوبیت خود رسید. با این حال، این سایت فقط یک سال دوام آورد و سپس تعطیل شد. دلیل احتمالی عدم موفقیت بازی این است که یک بازیکن معمولی علاقهای به بازی پوکر کاملاً ماهرانه ندارد بلکه در معادله بازی تنها به دنبال شانس است.
۵- اسلاتهای دیلر زنده
بازیهای روی میزی دیلر زنده بیش از یک دهه محبوب بودهاند. آنها از دیلرهای زیبا و ویژگی چت استفاده میکنند تا امکان مکالمههای جالب را فراهم آورند. با توجه به اینکه بازیهای روی میزی زنده خیلی محبوب هستند کمپانی اوولوشن گیمینگ Evolution Gaming در سال ۲۰۱۰ به این فکر افتاد که ماشینهای اسلات با دیلر زنده عرضه کند.
یک اسلات زنده دارای یک دیلر انسانی و امکان چت است. حتی با قرار دادن چرخ به جای رولها، میتوانید از اسلاتهای سنتی جدا شوید. عیب بازی با ماشین اسلات در تنها بودن بازیکن و غیر اجتماعی بودن آن است. با استفاده از دیلر زنده میتوان بر این عیب تا حدودی غلبه کرد.
مشکل این است که اسلات زنده در مقایسه با بازیهای روی میزی یا حتی اسلاتهای آنلاین استاندارد غیر ضروری هستند. بازیکن بایستی پول بیشتری بپردازد تا شخصی چرخ را برای وی بچرخاند و هر چند وقت یک بار با هم گپ بزنند.
اوولوشن گیمینگ فقط یک اسلات زنده به نام Mermaid’s Fortune تولید کرده است. آنها مطمئناً پس دریافت بازخوردهای انتشار اولین نسخه خود علاقهای به ساخت نسخههای دیگر نشان ندادند.
۶- اسلاتهای ۷۲۰
از زمان معرفی ماشینهای اسلات چند خطی در دهه ۱۹۹۰، بازیکنان روشهای بیشتری برای برد طلب کردهاند. این تمایل دلیل عمده موفقیت اسلات ۲۴۳ بود که ۲۴۳ روش برای برد معرفی میکرد.
یک اسلات ۲۴۳ با داشتن پنج رول و سه ردیف (شبکه ۳×۵) از خطوط پرداخت استاندارد استفاده نمیکند. در عوض شما میتوانید با گرفتن نمادهای منطبق در رولهای مجاور، برنده شوید.
۲۴۳ فرصت برد از ضرب کردن تعداد فضاها در هر رول حاصل میشود: ۲۴۳= ۳×۳×۳×۳
با توجه به محبوبیت اسلات ۲۴۳، سایر توسعه دهندگان مانند IGT و NetEnt سراغ عرضه اسلاتهای ۷۲۰ رفتند. این اسلاتهای ۵ رول متفاوت از اسلات ۲۴۳ یا هر نوع اسلات دیگری هستند. این اسلات دارای تنظیماتی به شکل ۳-۴-۵-۴-۳ بوده و امکان پرداخت از چپ به راست و راست به چپ را عرضه میکند. بیشتر اسلاتها فقط اجازه برنده شدن از چپ به راست را میدهند. پرداخت مخلوط و پرداختهای مجاور، ۷۲۰ راه برد ایجاد میکند.
به طرز عجیبی بازیکنان هرگز به این بازیها روی خوش نشان ندادند. شاید یکی از دلایل وجود شبکه ۳-۴-۵-۴-۳ بود که عجیب به نظر میرسید. ضمناً ویژگی «هر دو روش پرداخت» نیز برای مبتدیان گیج کننده بود.
۷- شوتایم هولدم
کمپانی پوکراستارز PokerStars سالها مبتکر واقعی در زمینه پوکر آنلاین بوده است. اما حتی گاهی اوقات آنها هم شکست میخورند. در این مورد آنها نسخه شوتایم پوکر را منتشر کردند که از سوی بازیکنان با انتقادات بسیاری روبرو شد. حتی کمپانی پوکراستارز با مجبور کردن بازیکنان حرفهای آنلاین خود برای انجام این بازی از طریق پخش اینترنتی سعی در تبلیغ وسیع برای این بازی داشت.
این نسخه بیش از همه شبیه به تگزاس هولدم انجام میشد. با این تفاوت اصلی که به بازیکنان اجازه میداد تا کارتهای فولد شده را ببینند. این ویژگی از دیدگاه کنجکاوی جالب بود. با این حال بازیکنان اصلاً اهمیتی به دیدن کارتهای فولد شده نمیدهند. شوتایم هولدم تنها بعد از چند ماه از لابی پوکراستارز بیرون کشیده شد.
جمعبندی
توسعه دهندگان بازی هر زمان که سبک جدیدی از بازی را منتشرکنند یک حرکت ریسکی انجام دادهاند زیرا وقتی آنها یک ویژگی یا قالب انقلابی را معرفی میکنند نتیجه نهایی و استقبال مخاطبان غیر قابل پیش بینی است.
دلیل اصلی عدم قطعیت این است که برخی ایدهها کاملاً مزخرف هستند. هفت ایدهای که در این مطلب به آنها پرداخته شد از بزرگترین بمبهای تاریخ شرطبندی آنلاین بودند.
پوکر وب کم و شوتایم هولدم شکستهای مفتضحانهای بودند و هر دو از سایتهای پوکر مربوطه حذف شدند و احتمالاً دیگر هرگز مشاهده نخواهند شد. پوکر دوپلیکت، اسلاتهای دیلر زنده و اسلاتهای هفت رول تا حدی بهتر عمل کردند اما هیچکدام از این ایدهها هرگز موجی ایجاد نکردند و تنها تا حدی زنده ماندهاند.
اسلات ۷۲۰ مطمئناً موفقترین ایده در این لیست است. آنها خیلی محبوب نیستند اما حداقل توجه برخی از بازیکنان را به خود جلب میکنند.
شرطبندی واقعیت مجازی بیشترین شانس جهت موفقیت در آینده را دارد. اما پس از پنج سال از عرضه نسخه اولیه هنوز کار قابل توجهی انجام نشده است.
این هفت شکست مطمئناً آخرین ایدههای برای استفاده از فناوری در شرطبندی آنلاین نیستند. یک دهه دیگر این لیست برتر میتواند بسیار متفاوت به نظر برسد.