بازی های کازینو

شرط‌بندی در تمدن‌های باستانی

باور کنید یا نه، شرط‌بندی از زمان ماقبل تاریخ و قبل از مستندسازی وقایع در بین تمدن‌ها به‌عنوان یک ورزش محسوب می‌شده است. تصور می‌شود که یکی از اولین شکل‌های شرط‌بندی تقریباً به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد، در منطقه باستانی آسیای غربی که بازی‌ها با استفاده از یک تاس شش ضلعی انجام می‌شده، باز می‌گردد. چین استفاده از کارتهای بازی را در قرن ۹ شروع کرده، در حالی‌که ایرانیان اولین کسانی بودند که آس ناس را معرفی کردند (یا پوکر ‌آن‌طور که امروزه آن را می‌شناسیم!)

شرط‌بندی در چین باستان

تقریباً ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد در زمان سلسله شیا، وقتی شرط‌بندی به یک جنبش فعال در چین باستان بدل شد. آن‌ها اولین تمدنی بودند که کارتهای بازی با شماره‌ها و نمادها را اختراع کردند ( این ایرانیان بودند که کارت‌های عکس‌دار مانند پادشاهان، ملکه‌ها و سربازها را خلق کردند) و هم‌چنین اولین کسانی بودند که پول را بر زدند، احتمالاً می‌توانید حدس بزنید این عمل سرانجام منجر به بر زدن کارت‌های بازی شد. چینی‌ها هم‌چنین ابداع کننده کنو Keno و سایر بازی‌های معروف چینی مانند Wei-Qi ، Mahjong ، Yue Har Hai و Xuan He Pai  بوده‌اند.

با وجود این واقعیت که امروزه تقریباً همه اشکال شرط‌بندی در سرتاسر سرزمین چین غیرقانونی است، دولت اجازه برگزاری لاتاری‌های دولتی و بازی‌های مشخصی را در مناطق هنگ‌کنگ و ماکائو می‌دهد، به طور کلی این کشور برای شرط‌بندی در خاور دور شهرت دارد.

شرط‌بندی در یونان باستان

حتی اگر شرط‌بندی برای قرن‌های متمادی یک عمل غیرقانونی بوده، اما افراد در اولین نسخه‌های چکرز، شیر یا خط، جنگ حیوانات و سایر فعالیت‌های شرط‌بندی مبتنی بر شانس شرکت می‌کردند. هنگامی که بازی‌های تاسی به یونان باستان معرفی شدند، آن‌ها با ۳ یا ۴ تاس بازی می‌کردند به این شکل که تاس‌ها را در یک فنجان مخصوص ریخته و تکان می‌دادند سپس روی زمین می‌ریختند. تاس‌ها اغلب به دلیل این ذهنیت که توسط موجودات بالاتری کنترل می‌شوند مورد تمسخر قرار می‌گرفتند و به عنوان روشی ساده برای حدس زدن در نظر گرفته می‌شدند که هیچ تاثیری در نتیجه بازی واقعی نداشت.

طبق افسانه‌های یونان، گفته می‌شود که شرط‌بندی در یونان باستان از سپیده‌دم زمان آغاز ‌شده است، هنگامی که خدایان زئوس، هادس و پوزیدون تصمیم گرفتند بخش‌هایی از جهان را تجزیه کنند. وقتی شرط نهایی بسته شد و نتیجه مشخص شد، زئوس آسمان را به‌دست آورد، پوزیدون دریاها را به‌دست گرفت و هادس نیز صاحب عالم اموات شد.

روم

شرط‌بندی در روم باستان

روم همیشه کشوری مشهور به تاریخ و فرهنگ شرط‌بندی خود بوده است، به ویژه هنگامی‌که  امپراطور مشهور آگوستوس بر روم حکومت می‌کرد که گفته می‌شود اعتیاد به قمار شدیدی داشته است. اگرچه قمار در دوران امپراتوری روم کاملاً ممنوع بود، اما هر سال جشنواره‌ای برگزار می‌شد که با نام «ساتورنالیا»، خدای کیوان شناخته می‌شد و به همه‌ی مردان و زنان از طبقات اجتماعی مختلف اجازه می‌داد غذا بخورند، بنوشند و برای یک هفته بازی کنند.

نقطه برجسته این جشنواره تغییر نقش بین اربابان و بردگان بود که این امکان را فراهم می‌آورد تا در همان میزهایی که اربابان نشسته بودند، بردگان هم شرط‌بندی کنند. نوع بازی‌هایی که در این جشن سالانه انجام می‌شد اغلب شامل بازی‌های تاس بود که در آن از آجیل و سکه به عنوان مبلغ شرط استفاده می‌شد.

مصر

شرط‌بندی در مصر باستان

مصریان نیز از قماربازان بسیار مشتاق بودند. اولین اشکال شرط‌بندی به دوران بدوی باز می‌گشت. قواعد بازی ابتدایی و ساده بودند و معمولاً شامل پرتاب چوب و سنگ‌ریزه بر روی زمین بودند. نتایج از فرود اشیاء روی زمین به صورت زوج یا فرد تعیین می‌شد.

این بازی با گذشت زمان پیشرفته‌تر شد و اشیاء بیشتری با الگوهای اضافی و نتایج احتمالی بیشتر در آن گنجانده شد. در قرن‌های بعد، کارت‌های بازی، تاس‌ها و شکل‌های اولیه بازی‌های تخته‌ای مانند تخته نرد و سنت معرفی شدند. در اواخر قرن پانزدهم بود که اروپا اولین لاتاری را به آسیا برد.

اولین شکل بازی‌های کازینو

بلک جک 

هیچ مدرک مشخصی برای کشف این‌که آیا رومی‌ها بلک جک را ابداع کرده‌اند یا کار اسپانیایی‌ها یا فرانسوی‌ها بوده وجود ندارد. با این حال، آن‌چه ما می‌دانیم این است که هر ۳ ملت با قوانین بسیار مشابه بازی می‌کرده‌اند و اهداف کلی در هر ۳ کشور یکسان بوده است. اسپانیایی‌ها به آن ۳۱ می‌گفته‌اند چون هدف بازی رسیدن به عدد ۳۱ با ۳ کارت بوده است. فرانسوی ها آن را بیست و یک می‌نامیدند و رومی ها احتمالاً اصطلاح خاص خود را برای آن داشته‌اند، اما آن‌ها با بلوک‌های چوبی نوشته شده با مقادیر عددی بازی می‌کردند. از میان این سه نوع، ۲۱ بود که توسط بسیاری از فرهنگ‌ها به ویژه در آمریکای شمالی مورد توجه قرار گرفت. این روزها این بازی را می‌توانید در هر کازینویی (آنلاین یا آفلاین) پیدا کنید، هم‌چنین نسخه‌های مختلفی پیدا خواهید کرد که تفاوت‌های اندکی با هم دارند.

باکارات

بازی دیگری با خاستگاهی قابل بحث، با این حال؛ عمدتاً تصور می‌شود كه معنای اصطلاح باکارات به معنای صفر در زبان ایتالیایی است. هم‌چنین گفته می‌شود که باکارات در قرون وسطی توسط مردی ایتالیایی به نام فلیکس فالگوئیرین ابداع شده و در ابتدا این بازی با استفاده از کارت‌های تاروت انجام می‌شده است. در سال ۱۴۹۰ میلادی، این بازی در فرانسه رواج پیدا کرد و در آنجا به عنوان Chemin de fer معروف شد. سرانجام اروپا این بازی را پذیرفته و نوع اروپایی باکارات ابداع شد. امروز این بازی در قالب‌های مختلفی ارائه می‌شود که محبوب‌ترین آن‌ها باکارات آمریکایی، باکارات آنلاین و البته مینی باکارات است که نسخه ساده شده‌ای از بازی با محدودیت میز پایین‌تر است که با هدف جذاب کردن بازی برای بازیکنان ثروتمند ساخته شده است.

پوکر

بسیاری معتقدند پوکر مشتق مستقیم بازی فارسی آس ناس As-Nas  است که قدمت آن به قرن ۱۷ برمی‌گردد. در ابتدا این بازی با استفاده از یک بسته ۲۵ کارتی با ۵ خال مختلف انجام می‌شده و دقیقاً همانند پوکر انجام می‌شده است. تفاوت اصلی در این بود که در آن زمان هیچ چیزی به عنوان فلاش یا دنباله برای آن وجود نداشته است.

اگرچه احتمالاً فرانسوی‌ها حرفی‌هایی برای گفتن دارند، اما این بدون شک ایالات متحده بود که پوکر را در طول قرن نوزدهم به زندگی آورد و در قرن بیست و یکم پوکر ویدیویی را به دنیا عرضه کرد.

ماشین‌های اسلات

اسلات‌ها 

در سال ۱۸۹۱، دو مخترع به نام‌های سیتمن ‌و پیت از بروکلین در نیویورک، ایده ساخت ماشین شرط‌بندی را مطرح کردند. این دستگاه مبتنی بر ۵ استوانه بود که هر کدام از آن‌ها ۵۰ کارت داشته و به همان صورت پوکر بازی می‌شدند. بازیکن یک سکه نیکلی را وارد کرده، اهرم را می‌کشید و بعد از متوقف شدن استوانه‌ها، نتیجه کارت‌ها مشخص می‌شد. در آن زمان سیستم پاداش برقرار نبود، بنابراین اگر به عنوان مثال یک رویال فلاش داشتید، بسته به نوع موجودی انبار کازینو، برد خود را از باری که نوشیدنی رایگان یا سیگار می‌داد دریافت می‌کردید..

با گذشت سال‌ها، ماشین‌های اسلات محبوب مورد استفاده بسیاری از افراد قرار گرفته و تغییراتی در آن ایجاد شد. امروزه اسلات‌ها (یا ماشین‌های میوه‌ای) محبوب‌ترین بازی در اکثر کازینوها هستند و پرداخت‌های این بازی می‌تواند میلیون‌ها دلار باشد که تضاد بسیاری با جوایز دهه ۱۸۰۰ دارد.

رولت 

خاستگاه این بازی به فرانسه قرن ۱۸ باز می‌گردد. آن‌ها ابتدا آن را چرخ کوچک نامیدند و تصور می‌شود که در ابتدا توسط شخصی به نام بلیز پاسکال Blaise Pascal اختراع شده بود، که در آن زمان سعی در ساخت یک دستگاه حرکت دائمی داشت. متأسفانه تلاش‌های وی منجر به عدم موفقیت در پروژه اصلی شد، اما در عوض چرخ رولت متولد شد و به سرعت در بین قماربازان و بازیکنان فرانسوی محبوبیت فراوانی پیدا کرد.

با گذشت سال‌ها، واژه‌ی «چرخ کوچک بخت» گسترش یافت و به زودی سایر کشورها مانند آلمان، بازی را با سبک‌های کمی متفاوت مانند حذف خانه دو صفر شروع کردند. پس از آن‌که تب رولت در اروپا فروکش کرد، این ایالات متحده بود که رولت را پسندید و از این رو تا قرن نوزدهم، این بازی به شکل دیگری از اصل فرانسوی تبدیل شده بود. به همین دلیل است که اغلب نسخه‌های رولت اروپایی، فرانسوی و آمریکایی را در بسیاری از کازینو‌های آنلاین و آفلاین پیدا خواهید کرد!

شرط‌بندی ورزشی

شرط‌بندی ورزشی

عمل شرط‌بندی در ورزش به حدود ۲۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. این شکل شرط‌بندی الهام بخش یونانی‌ها برای معرفی المپیک به سایر نقاط جهان و هم‌چنین نحوه شرط‌بندی رومی‌ها در مسابقات گلادیاتوری بود. شرط‌بندی‌های مسابقات سوارکاری در انگلستان در حدود سال‌های ۲۰۰ میلادی محبوب شد که یکی دیگر از فعالیت‌های ورزشی بود که به سرعت گسترش یافت و در بین بازیکنان اروپای مرکزی و آمریکا محبوب شد.

اولین کازینو

هیچ کس حقیقتاً از مبدأ مکانی و زمانی نخستین مکان شرط‌بندی اطلاع ندارد. اگرچه تعداد زیادی از تالارها و سالن‌های بازی وجود داشت، اما در دوران باستان چیزی به نام کازینو وجود نداشته است و حتی خود قمار یک فعالیت غیرقانونی بود که قوانین و مقررات کمی داشت.

بسیاری اعتقاد دارند که اولین ساختمان رسمی برای یک کازینوی قانونی در قرن شانزدهم در ونیز ایتالیا بنا نهاده شده است. آن‌ها این تصمیم را بر اساس مشکلات ناشی از مکان‌های شرط‌بندی سبک پاپ آپ گرفتند زیرا متوجه شدند که نمی‌توانند مانع از شرط‌بندی شهروندان در بازی‌های تاس یا کارتی شوند. به همین دلیل است که در سال ۱۶۳۸، شورای محلی تصمیم گرفت فضایی ایمن و بدون مشکل برای مردم ایجاد کند تا بازی‌های شرط‌بندی را در فصل کارناوال انجام دهند.

این مکان با نام ریدوتو Ridotto  شناخته می‌شد که در ایتالیایی به عنوان اتاق خصوصی ترجمه می‌شود. این ساختمان برای عموم مردم باز بود، اما به دلیل کد دقیق لباس، شرط‌های سنگین و فساد زیاد، فقط اقلیت اشراف پذیرفته می‌شدند و از آن استقبال می‌کردند. محبوب‌ترین بازی در کازینو بستا Basetta نام داشت؛ که تلاقی بلک جک، رامی و هم‌چنین پوکر بود که در آن زمان ۶۰ برابر پرداخت را ارائه می‌کرد.

در سال ۱۷۷۴، ریدوتو توسط جورجو پیزانی Giorgio Pisani اصلاح طلب ونیزی بسته شد. این حرکت در آن زمان مورد استقبال توده‌ها قرار گرفت.

سه واقعیت جالب تاریخی درباره شرط‌بندی

 

تاس

شماره ۱ – شما می‌توانید از هر چیزی تاس درست کنید

از زمان پیدایش تمدن‌های باستانی، افراد قادر بودند وسایل مختلف طبیعی مانند چوب، سنگ و استخوان را به تاس تبدیل کنند. باستان شناسان حتی فسیل سم حیواناتی را کشف کرده‌اند که به شکل تاس حکاکی شده بودند که گمان می‌رود در تکنیک‌های قدیمی طالع‌بینی استفاده می‌شده‌اند.

شماره ۲ – مشهورترین پادشاه انگلیس قمارباز بود

پادشاه هنری هشتم از زمان سلطنت بر انگلیس در سال ۱۵۰۹، به‌عنوان یكی از بدترین و ناموفق‌ترین قماربازان مشهور شد. او ساعاتی را صرف شرط‌بندی در بازی‌هایی مانند برگ Bragg یا تاس می‌كرد و بیشتر اوقات او اقلام قیمتی و ارزشمندی مانند ارزشمندترین ناقوس کلیسای قدیمی سنت پاول را بر روی یک بازی تاس شرط می‌بست. هنگامی‌که وی در مورد اقدامات خود مورد سؤال قرار گرفت، ادعا کرد که این ناقوس‌ها بی ارزش بوده‌اند. نیازی به گفتن نیست که شهروندان سراسر کشور از این پاسخ راضی نبودند!

شماره ۳ – شیطان بازیکنان رولت را در اختیار دارد

ممکن است در اختیار داشتن بازیکنان یک واقعیت نباشد، اما این‌که جمع کل اعداد روی یک چرخ رولت اضافه به ۶۶۶ می‌رسد قطعاً یک واقعیت است. مخترع و ریاضیدان فرانسوی بلیز پاسکال در سال ۱۷۹۶ هنگامی که در حال آزمایش تئوری‌های احتمالی برای ابداع اولین ماشین حرکتی دائمی بود برای شماره‌گذاری‌های لازم از اعداد ۱ تا ۳۶ استفاده کرد، یافته‌های وی منجر به اعدادی شد که در مجموع به عدد شیطان ختم می‌شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا