فناوری واقعیت مجازی، کازینو زنده و کازینوهای سنتی
برای قرنها کازینوهای فیزیکی تنها راه برای لذت بردن از بازیهای کازینویی بودند. با این حال امروزه بازیهای آنلاین به گزینهای مناسب تبدیل شدهاند. اما کازینوهای فیزیکی هنوز یک مزیت بزرگ نسبت به همتایان آنلاین خود دارند که همان تجربه شهودی است.
در یک کازینو میتوانید پشت یک میز بنشینید، کارتها را با دست نگه دارید و با دیلرها گپ بزنید. هیچ شکلی از بازی تاکنون جایگزین این تجربه مستقیم نشده است. کازینوهای دیلر زنده شما را به آنچه سالنهای سنتی ارائه میدهند از طریق بازی زنده که دارای دیلرهای واقعی و میزهای واقعی هستند و اقدام به انجام بازی از یک استودیوی فیزیکی یا کازینوی واقعی میکنند نزدیک میسازند.
با این حال حتی کازینو زنده نیز قادر به جایگزین کردن احساس حضور در یک مکان بازی نیست. چه چیزی میتواند این تجربه را تکرار کند؟
واقعیت مجازی (VR) ممکن است قدم بزرگ بعدی در تکامل بازیهای آنلاین باشد. VR میتواند صفحه نمایش بین شما و کف کازینو را از بین ببرد. در صورت موفقیت قمار از طریق واقعیت مجازی، حتی ممکن است این فناوری به طور کامل جایگزین کازینوهای فیزیکی شود. در این مطلب به این بحث میپردازیم که آیا فناوری VR میتواند کازینوهای سنتی را به شکل کامل از عرصه رقابت حذف کند یا خیر.
فناوری واقعیت مجازی و آینده کازینو زنده و کازینوهای سنتی
امروزه بازیهای دیلر زنده در کجا هستند؟
کازینوهای دیلر زنده اکثر همان عناصری را که یک کازینوی فیزیکی در خود دارد را از طریق تلفن هوشمند، لپ تاپ یا رایانه به شما ارائه میکنند.
در این بازیها، دیلر کارتهای واقعی را روی یک میز استاندارد کازینو توزیع میکند. شما حتی میتوانید از طریق چت با دیلر مکالمه کنید. فقط کافیست هر سؤال یا نظری را که دارید در باکس مخصوص تایپ کنید. دیلر هر زمان که فرصت داشته باشد میتواند به صورت شفاهی به شما پاسخ دهد. این استودیوها با داشتن استریم باکیفیت، نورپردازی حرفهای و انتخاب دیلرهای مختلف، تجربه بازی را تا حد زیادی ارتقاء میدهند.
نکته مهم دیگر در مورد کازینو زنده، تنوع بازی است. از زمانی که بازیهای کلاسیکی مانند بلک جک در دستور کار قرار گرفتند، شرطبندی زنده گسترش فراوانی یافته است و طیف بیشتری از بازیهای روی میزی را به مخاطبان عرضه کرده است. امروزه حتی میتوانید منتظر پیشنهادهای جذابتری مانند دریم کچر و دراگون تایگر باشید.
در حال حاضر مشکل کازینوهای زنده در چیست؟
سایتهای دیلر زنده موفقیتهای زیادی طی یک دهه گذشته داشتهاند. بسیاری از بازیکنان نسبت به داشتن فرصتی برای لذت بردن از بازیهای کازینو از آسایش منزل خود راضی و خوشنود هستند. با این حال کازینوهای زنده کاملاً با تجربه واقعی مطابقت ندارند. صفحه نمایش بزرگترین چیزی است که شما را از احساس اینکه واقعاً در یک کازینو نشستهاید، بازمیدارد. نگاه کردن به میز و کارتها از طریق صفحه تلفن هوشمند یا رایانه شخصی، حس واقع گرایانهای به شما نمیدهد.
بازی زنده قطعاً واقعیتر از بازیهای روی میزی مجازی است که دارای دیلر، میز و کارتهای تولید شده توسط نرم افزار هستند. اما کازینو زنده هنوز هم صفحهای دارند که شما را از واقعیت جدا میکند. تا زمانی که این امر به قوت خود باقی باشد سایتهای کازینو زنده هرگز کامل و بینقص نیستند.
چگونه واقعیت مجازی میتواند کازینوهای دیلر زنده را ارتقاء دهد؟
واقعیت مجازی پس از مدتی رخوت اکنون قسمت بهتر دهه دوم زندگی خود را تجربه میکند. شرکتهای بزرگی مانند گوگل، فیس بوک و سونی سرمایه گذاریهای جدی در این زمینه انجام دادهاند، اتفاقی که ناگهان VR را به یک موضوع داغ بدل کرده است. اگر سرانجام واقعیت مجازی در بین مصرف کنندگان همهگیر شود، صنعت سرگرمی به طور چشمگیری از آن سود خواهد برد.
با این حال مشکل این است که VR هنوز بازار گستردهای پیدا نکرده است. برخی از افراد در حال خرید هدست هستند اما توده بازیکنان هنوز روی خوشی به آن نشان ندادهاند.
با این وجود اگر پتانسیل نهفته واقعیت مجازی فعال شود بازیهای آنلاین سود فراوانی از آن میبرند. واقعیت مجازی میتواند باعث شود که احساس نزدیکی بیشتری به بازی نسبت به کازینوهای آنلاین دیلر زنده داشته باشید. بازیهای پوکر واقعیت مجازی از قبل در بین بازیکنان مورد استقبال قرار گرفتهاند. آنها با نشان دادن دستها، کارتها و نزدیکی به رقبا، طوری به نظر میرسند که واقعاً پشت یک میز هستید.
فقط بحث زمان مطرح است تا بازیهای روی میزی کازینویی در فرمت VR عرضه شوند. باکارات، بلک جک و رولت از پتانسیل مناسبی برای آداپته شدن با این فنآوری برخوردار هستند.
آیا VR به کمک بازیهای دیلر زنده میآید؟
واقعیت مجازی این توانایی را دارد که بازیهای اینترنتی را نسبت به گذشته به شما نزدیکتر کند. اما آیا واقعاً این تکنولوژی میتواند تجریه بازی در کازینوهای آنلاین را تا حد یک کازینوی فیزیکی ارتقاء دهد؟
پاسخ به این سوال هنوز منفی است زیرا واقعیت مجازی هنوز راهی طولانی برای تبدیل شدن به جریان اصلی دارد. حتی با وجود سرمایه گذاری عظیم غولهای فناوری در این صنعت، هنوز هدستهای VR نمیتوانند از قفسههای فروشگاهها پرواز کنند.
حدود ۲۰ میلیون هدست در سال ۲۰۱۸ فروخته شده است. این رقم ممکن است چشمگیر به نظر برسد اما به ۱.۵ میلیارد تلفن هوشمندی که در همان سال فروخته شده نزدیک نیست. حتی کنسول بازی نیز فروشی به مراتب بیشتر از هدستهای VR داشته است. سال گذشته بیش از ۷۰ میلیون پلی استیشن ۴ به فروش رسید و این فقط یکی از کنسولهای بازی است.
فروش و عدم تطابق تنها دلایلی نیستند که شرطبندی آنلاین از طریق VR را برای جایگزین کردن کازینوهای فیزیکی دچار مشکل کرده است. چند دلیل دیگر هم وجود دارد که باید در نظر بگیرید.
واقعیت مجازی هنوز شگفت انگیز نیست
نمایش ضعیف یکی از دلایل عمدهای بود که در گذشته VR را عقب نگه میداشت. این فناوری در دهه ۱۹۸۰ توجهات زیادی را به خود معطوف کرد و فقط وقتی که کاربران را دچار سردرد و ناامیدی کرد از دور خارج شد.
واقعیت مجازی دوباره به بازار مصرف بازگشته و بهتر از همیشه است. با این حال هنوز با آنچه بسیاری از افراد انتظار دارند، فاصله دارد.
مزیت VR ارائه تجربهای بسیار جذابتر از چیزی است که از طریق صفحه نمایش در دسترس است اما بازیهای کازینویی واقعیت مجازی اخیر دقیقا مطابق با این دیدگاه نیستند.
به عنوان مثال بازی گانزو از کمپانی نتانت NetEnt به صورت اسلات VR عرضه شده است. این بازی که ابتدا در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد، یکی از پر بازدیدهای NetEnt در همۀ ادوار است. اما نسخه واقعیت مجازی Quest Gonzo هیچ احساس بهتری نسبت به نسخه اصلی ندارد. در حقیقت از منظر بصری بدتر به نظر میرسد. بازی به شما این امکان را میدهد تا اطراف را بررسی کرده و یک نمای نزدیکتر از رولها داشته باشید. با این حال گرافیک نماهای نزدیک مانند یک بازی ویدیویی بی کیفیت است.
در حال حاضر بازیهای زیادی در دسترس نیستند
این روزها گزینههای شرطبندی فیزیکی و آنلاین فراوانی در دسترس همگان قرار دارند. همچنین بسیاری از کشورها اکنون حداقل یک کازینو دارند. اما در دنیای بازیهای واقعیت مجازی، داستان اندکی متفاوت است. تعداد کمی از شرکتها اقدام به ایجاد کازینوها و بازیهای مبتنی بر VR کردهاند.
اسلات میلیونز اولین کازینویی بود که نسخه واقعیت مجازی را ارائه داد. کازینو VR آنها در یک آسمانخراش قرار گرفته است و با ماشینهای اسلات، بار و مبلمان راحتی کامل شده است.
پوکراستارز یک اتاق پوکر واقعیت مجازی نسخه بتا را آزمایش کرده است. آزمایش نسخه بتا مدتی پیش اتفاق افتاده ولی از آن زمان اطلاعات کمی درباره آن ارائه شده است.
نتانت یکی از معدود توسعه دهندگان بازی کازینویی در ایالات متحده است که وارد فضای VR شده است. گذشته از بازی گانزو، آنها نسخه جدیدی از جک و بینزتاک را نیز منتشر کردهاند.
همانطور که مشاهده میکنید، انتخابها برای قمار واقعیت مجازی اندک هستند. این فناوری را با تعداد اندکی بازی که عرضه کرده هنوز نمیتوان یک تکنولوژی انقلابی در نظر گرفت.
بیشتر بازیکنان هنوز از بازیهای آنلاین راضی هستند
از قدیم گفتهاند سری که درد نمیکند دستمال نمیبندند. شرطبندی آنلاین با پول واقعی هنوز هم در سراسر جهان بسیار پرطرفدار است و ممکن است به تعمیر و ارتقاء نیاز نداشته باشد. کازینوهای دیلر زنده نقش مهمی در این محبوبیت دارند. بسیاری از بازیکنان هنوز هم با بیرون کشیدن یک صندلی مجازی از میز دیلر زنده مورد علاقه خود خوشنود هستند.
آنها برای تجربیاتی آماده شدهاند که تا حدودی واقع گرایانه هستند اما هنوز کامل نیستند. بازیکنان تا زمانی که میتوانند کارتهای واقعی را ببینند و با دیلرها گپ بزنند با مانع صفحه نمایش کنار میآیند.
معدود بازیکنانی هستند که نیاز به کنار گذاشتن تلفنهای هوشمند، تبلتها و رایانههای شخصی و خرید هدستها را احساس میکنند. یک روزی در آینده نه چندان دور ممکن است بازیکنان هدست VR را به عنوان یک ضرورت برای لذت بردن از بازیهای روی میزی مورد علاقه خود در نظر بگیرند اما آن روز اکنون نیست.
جمعبندی
به نظر نمیرسد در یک آینده قابل پیش بینی، فناوریای بتواند کازینوهای فیزیکی را از میدان بدر کند. فناوری فعلی نمیتواند احساس نشستن پشت میزها و ماشینهای اسلات را جایگزین کند.
بازی دیلر زنده نزدیکترین چیزی است که اکنون به کازینوهای زمینی وجود دارد. اما هنوز هم محدودیتهایی وجود دارد که شما را مجبور میکند همه چیز را از طریق صفحهای مشاهده کنید.
واقعیت مجازی این پتانسیل را دارد که نمای صفحه را از بین ببرد و شما را به میزها و اسلاتها نزدیک کند. کلمه کلیدی اما «پتانسیل» است. حتی با احیای VR در عصر حاضر، باز هم این فناوری کاملاً بینقص نیست. تلاشهای اخیر کمپانیهای نتانت NetEnt،پوکراستارز PokerStars و اسلات میلیونز SlotsMillion نتیجه چندانی برای صنعت نداشته است.
مشکل دیگر این است که این فناوری هنوز در سبد خرید عموم قرار نگرفته است. فروش تلفنهای هوشمند و کنسولهای بازی باعث کاهش قیمت هدستهای VR شده است اما هنوز هم فروش هدستها تهدیدی برای صنعت بازی فیزیکی محسوب نمیشود.
یکی دیگر از معضلات پیش روی VR، میزان رضایت از فناوری فعلی و بازیهای اینترنتی است. بیشتر افراد از انجام بازیهای کازینویی از طریق تلفن هوشمند یا رایانه خود راضی هستند. آنها چنان احساس نارضایتیای نسبت به بازیهای آنلاین ندارند تا برای خرید یک مجموعه VR و بازی از طریق آن ترغیب شوند.
کوتاه کلام اینکه بازیهای واقعیت مجازی ممکن است در آینده سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهند. با این وجود ممکن است مدتی طول بکشد تا آنچه را که کازینوهای زمینی ارائه میکنند، تکرار نمایند.